Έγραψαν για μας
ΕΠΙΣΚΕΨΗ
ΤΟΥ 15ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ
ΡΕΘΕΜΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ
Τετάρτη,
15
Δεκεμβρίου 2010
Στα πλαίσια της δράσης "Αmazing Βlue Europe" του
προγράμματος Comenius,
αντιπροσωπεία του 15ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνου, αποτελούμενη από
τους εκπαιδευτικούς Μ.Μελαχροινούδη και Ν.Πευκιανάκη,
επισκέφθηκε το δημοτικό σχολείο Antoine-Pizon d'Huriel στην περιοχή
Allier της Γαλλίας, από τις 13 ως 19 Νοεμβρίου
2010.Το σχολείο αυτό είχε αναλάβει να συντονίσει την πρώτη
συνάντηση εκπαιδευτικών από δημοτικά και γυμνάσια 12
ευρωπαϊκών χωρών που συμμετέχουν στο προγράμματα Comenius(Αγγλία,
Γαλλία,Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Σουηδία,
Νορβηγία,Φινλανδία,
Πολωνία,
Σλοβακία, Σλαβενία,Ελλάδα). Η δράση αυτή, αποσκοπεί στην προώθηση της
οικολογικής
σκέψης και συνεργασίας των χωρών-μελών σε περιβαλλοντικά ζητήματα.
Ξεκινήσε το Σπτέμβριο του 2009 και θα λήξει το καλοκαίρι
του 2012. Στη διάρκειά της, τα συμμετέχοντα σχολεία θα ασχοληθούν με
περιβαλλοντικά ζητήματα της περιοχής τους. Οι
δάσκαλοι, οι μαθητές, οι γονείς αλλά και η τοπική κοινωνία κάθε
σχολείου θα έχουν την ευκαιρία να εμπλακούν σε δράσεις με οικολογικό
προσανατολισμό.Προβλέπονται αμοιβαίες επισκέψεις εκπαιδευτικών
ανά ομάδες χωρών, για ανταλλαγή εμπειριών αλλά
και παρακολούθηση άλλων εκπαιδευτικών συστημάτων. Το 15ο
Δ.Σ Ρεθύμνου θα πραγματοποιήσει εφέτος ανταλλαγές με
Γάλλους εκπαιδευτικούς και του χρόνου με Γερμανούς.
"Είναι
ένα πρόγραμμα στο οποίο το σχολείο μας συμμετέχει με ενθουσιασμό",
διαπιστώνει ο κ. Μελαχροινούδης. "Οι μαθητές, με την καθοδήγηση των
δασκάλων τους αναζητούν, μαθαίνουν, προτείνουν λύσεις σε περιβαλλοντικά
προβλήματα, αλλά έχουν και την ευκαιρία να ανταλλάξουν εμπειρίες και
απόψεις με μαθητές άλλων χωρών. Νιώθουν ότι μπορούν να κάνουν κάτι μαζί
με άλλους, τόσο για το κοντινό, όσο και για το ευρύτερο περιβάλλον,
πέρα από τα σύνορά μας".
"Οι ανταλλαγές αυτές βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να διευρύνουν τον
ορίζοντα των ενδιαφερόντων τους, να γνωρίσουν άλλα εκπαιδευτικά
συστήματα, να τροφοδοτηθούν με νέες ιδέες, να αλληλεπιδράσουν με
εκπαιδευτικούς άλλων χωρών, προς όφελος των μαθητών τους αλλά και της
εκπαιδευτικής κοινότητας γενικότερα", συμπληρώνει ο κ. Πευκιανάκης,
διευθυντής του σχολείου.
ΤΟ
15ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΠΙΣΚΕΦΘΗΚΑΝ ΔΥΟ ΓΑΛΛΙΔΕΣ ΔΑΣΚΑΛΕΣ
ΡΕΘΕΜΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ
Σάββατο,
26
Φεβρουαρίου 2011
Ανταλλαγή
απόψεων και εμπειριών στην εκπαιδευτική διαδικασία
Ομοιότητες και διαφορές, υπέρ και κατά αλλά κυρίως
ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών εκπαιδευτικής
διαδικασίας, έχουν την ευκαιρία να
μοιραστούν οι δάσκαλοι του 15ου Δ.Σ με συναδέλφους τους από
την Γαλλία που συνεργάζονται με το πρόγραμμα
"Comenius".Έτσι δυο
δασκάλες από το σχολείο αυτό βρέθηκαν στο Ρέθυμνο, όπου είχαν
την ευκαιρία λόγω της σύμπραξης των δύο σχολείων, να
παρακολουθήσουν
μαθήματα από διάφορες τάξεις αλλά και να
μεταφέρουν τα συμπεράσματά τους στο στρογγυλό τραπέζι που ακολούθησε
παρουσία των υπεύθυνων του προγράμματος, του προϊστάμενου Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης, σχολικών συμβούλων, δασκάλων αλλά και μελών του
Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.Οι δασκάλες
είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τους ανθρώπους του
σχολείου. Σημείωσαν τις διαφορές και τα σημεία που προκάλεσαν
εντύπωση στη διάρκεια παραμονής τους στις εγκαταστάσεις του σχολείου
αλλά και
τις δραστηριότητες που καταπιάνονται οι μαθητές.Με ενδιαφέρον είδαν
την ανεπτυγμένη σχέση που είχαν με την τεχνολογία, με θέματα
ανακύκλωσης, ενώ εντύπωση τους προκάλεσε και το γεγονός ότι για τις
ξένες
γλώσσες αγγλικά και γαλλικά υπήρχαν ειδικοί δάσκαλοι, κάτι που
στην Γαλλία δεν ισχύει.
Αξιοσημείωτο
βεβαίως είναι το γεγονός ότι μέσα από τη σύμπραξη των δυο σχολείων με
αντικείμενο την οικολογία και το περιβάλλον είναι ότι βασικοί αποδέκτες
της συνεργασίας αυτής είναι οι ίδιοι οι μαθητές. Μέσω επιστολών ή ακόμα
και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τα παιδιά γνωρίζονται μεταξύ τους,
μαθαίνουν για τον τόπο, το σχολείο και την καθημερινότητά τους
ανταλλάσσοντας εμπειρίες, απόψεις και δράσεις.
«Το 15ο δημοτικό σχολείο Ρεθύμνου συμμετέχει σε μια σύμπραξη άλλων 12
σχολείων από 13 χώρες της Ευρώπης. Η φιλοσοφία του είναι να έχουμε
κάποιες συναντήσεις στις αρχές και στα τέλη κάθε χρονιάς, όπου στην
αρχή γίνεται μια ανάλυση των στόχων, ένας προγραμματισμός για το ίδιο
το πρόγραμμα και στο τέλος γίνεται ο απολογισμός. Τη φετινή χρονιά
συνεργαζόμαστε με ένα σχολείο της Γαλλίας και την επόμενη χρονιά θα
έχουμε μια αποκλειστική συνεργασία με τη Γερμανία» τόνισε ο υπεύθυνος
του προγράμματος του 15ου δημοτικού σχολείου Μιχάλης Μελαχροινούδης.
Ο ίδιος αναφερόμενος στους στόχους του προγράμματος που έχει θέμα την
οικολογία είπε: «Στόχος του προγράμματος είναι κατά κάποιο τρόπο να
εμπλουτίσει τις δράσεις των μαθημάτων σε πρακτικό επίπεδο. Για
παράδειγμα, σε πολλές τάξεις έχουμε κάνει ομάδες ανακύκλωσης
αποτελούμενες από πέντε άτομα, τα οποία χρησιμοποιώντας μια ζυγαριά και
σακούλες ανακύκλωσης μετρούν τον όγκο του χαρτιού που καταναλώνουμε.
Μια άλλη ομάδα ερευνά τις ποσότητες του νερού που καταναλώνονται στο
σχολείο. Προσπαθούμε με τέτοιες μικρές δράσεις να θέσουμε
περιβαλλοντικά και οικολογικά ζητήματα στους μαθητές μας για να
κεντρίσουμε τις συνειδήσεις και να βάλουμε στην καθημερινότητά μας το
σεβασμό του περιβάλλοντος. Τα παιδιά το έχουν αγαπήσει το πρόγραμμα,
γιατί ακριβώς κάνουν αυτές τις δράσεις. Σαν σχολείο έχουμε ασύρματο
δίκτυο και τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να δουν εργασίες μαθητών από
άλλες χώρες. Για τις μικρότερες τάξεις μάλιστα έχουν ετοιμάσει ένα
λεξικό, όπου υπάρχουν λέξεις στα αγγλικά και στα γαλλικά και οι δικοί
μας μαθητές θα προσθέσουν την ελληνική λέξη».
Από την πλευρά του ο διευθυντής του 15ου δημοτικού σχολείου Νικήτας
Πευκιανάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» αναφέρθηκε στα οφέλη της σύμπραξης
αυτής των δύο σχολείων σημειώνοντας πως η εμπειρία αυτή είναι σημαντική
για τη βελτίωση των συνθηκών και του τρόπου διδασκαλίας: «Βασικός
στόχος της συγκεκριμένης σύμπραξης, είναι να γνωριστούν μεταξύ τους οι
εκπαιδευτικοί, να γνωρίσουμε τα διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα,
δίδοντας παράλληλα τη δυνατότητα επικοινωνίας και μεταξύ των μαθητών τα
σχολεία των οποίων συμπράττουν.
Οι Γαλλίδες εκπαιδευτικοί μας έφεραν φακέλους από τους μαθητές τους,
όπου έχουν γράψει παρουσιάσεις των εαυτών τους, τα ενδιαφέροντα, τα
χόμπι τους και περιγράφουν το τόπο τους. Η βασική γλώσσα επικοινωνίας
είναι τα αγγλικά, ωστόσο αρκετά πράγματα γίνονται και στα γαλλικά, τα
οποία αποτελούν την δεύτερη γλώσσα για το σχολείο μας στην Ε’ και Στ’
τάξη. Πολλές φορές τα παιδιά το γράφουν και στις δύο γλώσσες.
Μπορούμε μέσα από αυτήν τη συνεργασία να ξεπεράσουμε στερεότυπα, να
δούμε που υπερτερούμε και που υστερούμε, να πάρουμε ιδέες για δράσεις
που υλοποιούνται σε άλλα ευρωπαϊκά σχολεία και να τις ακολουθήσουμε και
αντίστοιχα και αυτοί να ακολουθήσουν τις δικές μας. Ήδη ακούσαμε για
τις σχέσεις των γαλλικών σχολείων και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν
κάτι που θα μας απασχολήσει και εμάς άμεσα λόγω του «Καλλικράτη».
Γενικά μέχρι στιγμής συμπεραίνουμε ότι εδώ δεν είμαστε σε μειονεκτική
θέση απλά υπάρχουν διαφορές και το πρόγραμμα αυτό μας βοηθά στο να
διατηρήσουμε τα πλεονεκτήματα και να αποβάλλουμε τα μειονεκτήματα του
εκπαιδευτικού τους συστήματος».
ΣΤΟ 15ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ
ΣΧΟΛΕΙΟ Η Λ.ΡΙΚΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΗΣ "ΟΝΕΙΡΑ ΣΕ ΑΛΛΗ ΓΛΩΣΣΑ"
ΚΡΗΤΙΚΗ
ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ
Τρίτη,
16
Μαρτίου 2011
Την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το ντοκιμαντέρ της
Λ.Ρικάκη
"Όνειρα σε άλλη γλώσσα" είχαν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί αλλά και
γονείς των παιδιών του 15ου δημοτικού σχολείου. Το
κοινό μίλησε με τη σκηνοθέτιδα που επισκέφθηκε το Ρέθυμνο για
τις εκδηλώσεις αυτές.Η ταινία καταγράφει τη ζωή στο σχολείο της
Φανερωμένης, το μάθημα και τη συνύπαρξη των παιδιών από διαφορετικές
χώρες σε ένα σχολείο το οποίο βρίσκεται στην παλιά Λευκωσία κοντά
στην Πράσινη Γραμμή. «Αν θέλουν να με
αγαπάνε,να με αγαπάνε
όπως
είμαι.Όχι όπως θα θέλανε να είμαι. Κι εγώ δεν θα αλλάξω για κανέναν».
Υποστηρίζει ο 13χρονος Ανδρέας από τη Ρωσία,ένας από τους 300 μαθητές
ενός πολύ
ξεχωριστού σχολείου. Παιδιά
μεταναστών, αποτελούν σήμερα τη πλειοψηφία των
μαθητών της
Φανερωμένης. Στην ταινία, την πραγματικότητα του σχολείου και της ζωής
στην Κύπρο περιγράφουν με λόγια δικά τους, παιδιά μιας σπάνιας
ωριμότητας. Στη Φανερωμένη, προσπαθούν να
βελτιώσουν την
κοινωνία των
παιδιών του σχολείου και να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους. Πρόκειται
για ένα μοναδικό εκπαιδευτικό πείραμα, ένα δημιουργικό
παιχνίδι μυαλού και καρδιάς για τη διδασκαλία της αποδοχής, της
συνύπαρξης και του πλούτου των διαφορετικών πολιτισμών.
ΟΝΕΙΡΑ
ΣΕ ΑΛΛΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΡΕΘΕΜΙΩΤΙΚΑ
ΝΕΑ
Τετάρτη, 16
Μαρτίου 2011
«Όνειρα
σε άλλη γλώσσα» είναι το βραβευμένο ντοκιμαντέρ της
Λ.Ρικάκη,που βρέθηκε στο Ρέθυμνο για τις
προβολές της ταινίας της. Γονείς και
εκπαιδευτικοί το βράδυ της Δευτέρας αλλά και μαθητές του 15ου και του
13ου Δημοτικού
Σχολειού το πρωί της Τρίτης. >Τα
«Ρ.Ν.» είχαν
την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τη Λ. Ρικάκη με αφορμή την προβολή του
ντοκιμαντέρ της. Στην ταινία, αποτυπώνονται σκηνές που εκτυλίσσονται σ’
ένα εντυπωσιακό
κτίριο,στο
κέντρο της παλιάς Λευκωσίας, κοντά στην Πράσινη Γραμμή. Το πολυπολιτισμικό αυτό σχολείο με μαθητές μετανάστες από διαφορετικές χώρες, ο ζήλος και το μεράκι των εκπαιδευτικών, ήταν τα στοιχεία εκείνα που τράβηξαν το ενδιαφέρον της Λ. Ρικάκη,που πήρε το ερέθισμα για το έργο αυτό όταν βρέθηκε στην Κύπρο για ένα σεμινάριο εκπαιδευτικών. Η κ.Ρικάκη, ανέφερε πως οι εικόνες , οι συμπεριφορές, η ομοιομορφία μέσα από την διαφορετικότητα, που συνάντησε στην Κύπρο, την συγκίνησαν τόσο και της κίνησαν το ενδιαφέρον ώστε να προχωρήσει στο νέο της εγχείρημα.Ανακάλυψα το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας της Κύπρου και που συζητιέται και στην Ελλάδα και λέγεται Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας που φροντίζει τα παιδιά μιας άλλης μαθησιακής ταχύτητας, η οποία μπορεί να οφείλεται στην καταγωγή από άλλη χώρα ή σε ταξικά ζητήματα και υπάρχει όλη αυτή η πρόβλεψη για το πώς μπορούν να βοηθηθούν αυτά τα παιδιά.Στο Ρέθυμνο έγιναν τρεις προβολές.
Η πρώτη το απόγευμα της Δευτέρας απευθυνόταν σε γονείς και εκπαιδευτικούς και πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Συλλόγου Διδασκόντων και του Συλλόγου Γονέων του 15ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνου σε συνεργασία με την Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης και τον Ματθαίο Φρατζεσκάκη όσο και με τη συνεργασία της Βαρβάρας Χρόνη, από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου και την οικονομική στήριξη για τα δικαιώματα της προβολής από το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.Το πρωί της Τρίτης ακολούθησαν ακόμα δύο προβολές για παιδιά τόσο στο 15ο δημοτικό, όπου το κόστος της εκδήλωσης καλύφθηκε στο μεγαλύτερο μέρος από το Σύλλογο Γονέων όσο και στο 13ο δημοτικό αντίστοιχα.
Η
σκηνοθέτης συνομίλησε με τους μαθητές της Δ, Ε’ και
ΣΤ’ δημοτικού που παρακολούθησαν το
ντοκιμαντέρ. Ομοιότητες, διαφορές, σχέσεις μαθητών με δασκάλων, μια
προσπάθεια επιβίωσης και συμβίωσης μέσα στη διαφορετικότητα με
τις δυσκολίες που έχει μια περιοχή που οι εκπαιδευτικοί
κάνουν λειτούργημα παίζοντας, χορεύοντας και διδάσκοντας τα
παιδιά με
εναλλακτικές μεθόδους. Παιδιά διαφορετικά αλλά όμοια με την
παιδική αφέλεια, το χαμόγελο και την αγκαλιά τους ανοιχτή και
τους δασκάλους διατεθειμένους να προσφέρουν όλα τα εφόδια που
χρειάζονται: "Στην ελληνική κοινωνία έχει πολύ μεγάλη σημασία να
εστιάζουμε σε παραδείγματα ανθρώπων που αγαπούν τη δουλειά τους και την
αξιοποιούν σε όλους τους τομείς. Για έμενα
είναι πολύ
σημαντικό που εντοπίζουμε θετικά παραδείγματα", τόνισε η κ.Λουκία
Ρικάκη.
Ένας από τους βασικούς άξονες που προκύπτει μέσα από τη συζήτηση, όπως
έγινε και το βράδυ της Δευτέρας με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς
του Ρεθύμνου είναι το πνεύμα αισιοδοξίας, η «νότα» ότι
υπάρχουν και
άλλοι άνθρωποι με ανάλογους προβληματισμούς που παλεύουν και τα
καταφέρνουν. Για τους ενήλικες είναι αισιόδοξα τα μηνύματα γιατί
βλέπουν ότι αν επιμένεις υπάρχουν θετικά αποτελέσματα. Για τα παιδιά
έτσι και αλλιώς τα πράγματα είναι αισιόδοξα.
Η συζήτηση με τα παιδιά επικεντρώνεται κυρίως σε όλα όσα ανακαλύπτουν.
Βλέπουν παιδιά στην ίδια ηλικία, τους προβληματίζει όταν βλέπουν παιδιά
φτωχά, παιδιά που έχουν προέλθει από σκηνικά πολέμων.
Τα παιδιά έχουν περιέργεια για το άλλο, για το διαφορετικό. Τέτοιοι
προβληματισμοί βοηθάνε στην αποδοχή. Τους αρέσει να βλέπουν ότι
υπάρχουν ήρωες διαφορετικοί γιατί υπάρχει μια ταύτιση» σημειώνει η
Λουκία Ρικάκη.